filologini58 |
Wysłany: Sob 22:31, 25 Paź 2008 Temat postu: |
|
W mojej szkole, ambitna i dbająca o wizerunek nauczyciela dyrekcja co roku nakazuje nam analizę wyników egzaminów maturalnych. Opracowujemy wnioski do pracy na kolejny rok szkolny i nie jest ważne, że praca ta ma dotyczyć innej młodzieży niż ta, która już mury szkoły szkoły opuściła, że przyszły egzamin maturalny najczęściej oznacza badanie zupełnie innych partii materiału. Jakość takich analiz najlepiej pokazały ubiegłoroczne dwie matury próbne oraz matura właściwa, w których uczniowie nierzadko otrzymywali rozbieżne informacje zwrotne.
Ponieważ analiza wyników matury odbywa się już pod nieobecność maturzystów, wychodzi na to, że z wyników egzaminu rozliczany jest tylko i wyłącznie nauczyciel.
Zgodnie ze wskazówkami dyrekcji i zaleceniami kuratorium, systematycznie i pracowicie, acz nieprofesjonalnie i nieobiektywnie badamy i analizujemy też wyniki nauczania w systemie wewnątrzszkolnym. Badamy, testujemy, analizujemy. Szkoda, ze na nauczanie zostaje już niewiele czasu. |
|
Prometeusz |
Wysłany: Sob 0:10, 25 Paź 2008 Temat postu: EWD - Edukacyjna Wartość Dodana |
|
EWD - Edukacyjna Wartość Dodana
Edukacyjna wartość dodana, czyli jak wykorzystywać wyniki egzaminów zewnętrznych do oceny efektywności nauczania
Wprowadzony w 2002 roku system egzaminów zewnętrznych dostarcza obiektywnych danych o osiągnięciach szkolnych. Dane te mogą być wykorzystywane do oceny efektywności nauczania. Jednak by oceny efektywności nauczania formułowane na podstawie wyników egzaminów były adekwatne, należy uwzględnić fakt, że osiągnięcia szkolne ucznia nie zależą tylko od jakości pracy szkoły. Wynik egzaminu jest uwarunkowany trzema grupami czynników:
indywidualnych, takich jak zdolności i uprzednie osiągnięcia szkolne,
społecznych, takich jak kapitał kulturowy i społeczny rodziny czy wpływ grupy rówieśniczej,
szkolnych, takich jak kwalifikacje i zaangażowanie nauczycieli, metody nauczania czy warunki nauczania.
Jeżeli chcemy przeciętny wynik egzaminu dla danej szkoły interpretować jako miarę efektywności nauczania, musimy wytrącić z wyniku wpływ tych czynników, których szkoła nie może skutecznie kształtować. Powyższy wykres pozwala prześledzić, na jaki błąd narażamy się porównując szkoły ze względu na nieprzetworzony wynik egzaminu zewnętrznego. (...)
Więcej na http://www.ewd.edu.pl/ewd.html |
|