Autor Wiadomość
Gość
PostWysłany: Pią 9:28, 18 Lut 2011    Temat postu:

Nie zgadzam się na żadne skracanie urlopu do 26 dni i nie zgadzam się, żeby nauczyciel musiał codziennie siedzieć w szkole 8 godzin, znając dyrektorów będą wyszukiwać nauczycielom dodatkowe zajęcia z malowaniem szafek włącznie, a swoją pracę i tak trzeba będzie zabrać do domu. Nie widzę potrzeby zmian w tej kwestii, oprócz oczywiście zniesieniu dwóch godzin karcianych, które są nie zgodne z Konstytucją, bo w Polsce za wykonaną pracę należy się zapłata, a to są godziny darmowe na których nauczyciel ponosi odpowiedzialność za zdrowie i życie dzieci za darmo. Wakacje, przerwy świąteczne, ferie są na całym świecie i nie widzę powodu, żeby w Polsce miało być inaczej. Dziękuje za uwagę.
ja madaszka
PostWysłany: Wto 18:12, 15 Lut 2011    Temat postu: Czas pracy nauczycieli

Krąży w necie taki list:

Szanowni Państwo,

Od dłuższego czasu w mediach pojawiają się fałszywe informacje wprowadzające

w błąd opinię publiczną, iż nauczyciele pracują jedynie 18 godzin w tygodniu, a ich

zarobki podlegają stałym, znaczącym podwyżkom.

Czy celem tych działań jest zdeprecjonowanie zawodu nauczyciela i wywoływanie

negatywnego stosunku opinii publicznej do środowiska nauczycielskiego?

W związku z niesprawiedliwymi i krzywdzącymi artykułami czujemy się zobowiązani

przedstawić stan faktyczny.

Nauczycieli obowiązuje pięciodniowy, 40 godzinny czas pracy. Pensum

nauczycielskie, czyli obowiązkowe godziny pracy dydaktycznej, to obecnie 20 godzin

tygodniowo (18h +2h tzw. „karciane”). Należy podkreślić, iż jest to efektywny czas

pracy dydaktycznej z uczniami, W ramach pozostałych 20 godzin nauczyciele

wykonują mnóstwo dodatkowych czynności, znacznie przekraczających łącznie 40 h

pracy. Są to, między innymi:

· przygotowywanie się do zajęć, lekcji (opracowywanie scenariuszy zajęć,

materiałów dla uczniów, pomocy naukowych);

· opracowywanie, sprawdzanie, ocenianie klasówek, kartkówek, zeszytów

ćwiczeń, sprawdzianów, testów, zeszytów uczniów;

· organizowanie i przygotowywanie rożnych imprez szkolnych (pisanie

scenariuszy, próby);

· organizowanie i prowadzenie zajęć pozaszkolnych (koła zainteresowań,

wyjścia, wycieczki – często wielodniowe, wyjazdy na tzw. Zielone Szkoły);

· pełnienie codziennych dyżurów w czasie przerw międzylekcyjnych, gotowość

do pracy w ramach zastępstw za nieobecnych nauczycieli;

· systematyczne prowadzenie dokumentacji związanej z nauczaniem,

ocenianiem uczniów (dzienniki zajęć, zeszyty wychowawcze, dzienniki

elektroniczne, itp.);

· praca nad tworzeniem, uaktualnianiem dokumentów szkolnych (statut,

wewnątszkolny system oceniania, regulaminy, itp.),

· prowadzenie zebrań, spotkań z rodzicami uczniów, bardzo częste

indywidualne rozmowy, rozwiązywanie trudnych problemów wychowawczych,

osobistych i rodzinnych uczniów;

· stała współpraca z pedagogiem szkolnym, psychologiem, z poradniami

pozaszkolnymi, kuratorami sądowymi;

· uczestniczenie w zebraniach rad pedagogicznych;

· prace w różnych, powoływanych na bieżąco, zespołach zadaniowych

i komisjach (akcje, programy pozaszkolne, kontrola wszelkich obszarów pracy

szkoły, itp.) ;

· przygotowywanie uczniów do udziału w różnorodnych konkursach szkolnych

i pozaszkolnych (przedmiotowych, artystycznych, sportowych) w ramach kół

zainteresowań i indywidualnie,

· udział w szkoleniach, warsztatach, kursach metodycznych, (często w soboty

a nawet w niedziele);

· samokształcenie.

Ogromna część pracy, z konieczności, wykonywana jest przez nauczycieli w domu,

przy własnym warsztacie pracy (komputer, drukarka, skaner). Potrzebne materiały,

sprzęty, przybory, nauczyciel kupuje za własne pieniądze (długopisy, papier, tusz do

drukarek i inne)

Co na to urzędnicy? Czy tez finansują swoje miejsca pracy?

Nauczyciele - wychowawcy klas (a takich jest zdecydowana większość), mają

jeszcze więcej pracy. Owszem, otrzymują za nią symboliczny dodatek funkcyjny.

W różnych szkołach z reguły od 40 do 100 zł.

Praca nauczyciela to praca, która nigdy nie kończy się. Zabieramy ją do domu,

razem ze wszystkimi problemami, codziennym stresem. Chroniczne, stresujące

sytuacje to brak możliwości odnawiania swoich zasobów, systematycznego

wypoczynku.

W opinii specjalistów przyczyny stresu wynikają z odpowiedzialności związanej

z wysokimi oczekiwaniami społecznymi oraz obciążeniami psychofizycznymi. Mają

na to wpływ:

· nauczanie uczniów, którym brak motywacji do pracy,

· uczestnictwo, w roli świadka, w incydentach narastającej agresji pomiędzy

podopiecznymi,

· brak wsparcia ze strony rodziców uczniów,

· agresja fizyczna ze strony podopiecznych,

· kłótnie uczniów z nauczycielem na zajęciach (postawy roszczeniowe),

· zbyt dużą liczby uczniów w klasie / grupie

· ciągłe zmiany prawne i organizacyjne, dotyczące profesji nauczycielskiej,

· nacisk na dobre rezultaty ze strony rodziców

· obniżanie się statusu społecznego zawodu nauczycielskiego

· praca w hałasie,

· codzienny kontakt z chorymi dziećmi (choroby zakaźne),

· bycie ocenianym, na każdym kroku, przez uczniów, ich rodziców,

przełożonych,

· konflikty wartości – między tym co powinienem robić, a tym co muszę.

Nieco dłuższy urlop, który często wypomina się nam, nie rekompensuje

przemęczenia psychicznego, fizycznego, dodatkowo przepracowanych godzin,

często zdecydowanie powyżej 40.

Brak możliwości skorzystania z urlopu wypoczynkowego w innym okresie niż

wakacje, ferie (najdroższym) nie jest żadnym przywilejem, a utrudnieniem dla wielu

z nas.

Z niecierpliwością oczekujemy zmian, które umożliwią nauczycielom pracę

w systemie 8 godzinnym w zakładzie pracy, wychodząc z którego będziemy mogli

poświęcić się naszym rodzinom i innym sprawom osobistym. Także z prawem do 26

dniowego urlopu w dowolnym okresie.

Tymczasem, oczekiwania wielu rodziców są takie, aby szkoła zastąpiła rodzinę

w sprawowaniu opieki nad dzieckiem, wychowaniu i funkcjonowała co najmniej od

godziny 7.00-19.00.

W imieniu środowiska nauczycielskiego

Wieloletni nauczyciele szkół warszawskich

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group