Misza
Aktywny uzytkownik
Dołączył: 28 Cze 2008
Posty: 216
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 2 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: ze wsi Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Wto 0:05, 18 Sie 2009 Temat postu: Czas pracy w ujęciu OCED. |
|
|
Czas pracy nauczycieli na podstawie badań OECD - według najnowszych danych
Czas Pracy
1
Turcja
2
Islandia
3
Dania
4
Węgry
5
Austria
6
Grecja
7
Norwegia
8
Polska
9
Niemcy
10
Czechy
11
Holandia
12
Portugalia
13
Hiszpania
14
Szkocja
Analizując tabele prezentujące stosunek pensum godzinowego (lekcje) do ogólnego czasu pracy nauczyciela, Polska nie jest krajem, w którym nauczyciele mają najniższy wynik. Mamy więc podstawę sądzić, że podnoszenie pensum nauczycieli, które jest w projektach obecnego rządu, przyniesie pogorszenie warunków pracy nauczycieli oraz większe obciążenie obowiązkami. Dodając do tego jeszcze najniższe wynagrodzenia w krajach OECD nie można oczekiwać, że polscy nauczyciele będą zadowoleni. Ponadto nie można też oczekiwać, że młodzi dobrze wykształceni absolwenci szkół wyższych będą wybierali szkołę jako ich wymarzone miejsce pracy. Zadajemy więc sobie pytanie; co z szumnymi hasłami wyborczymi obecnego rządu dotyczącymi podnoszenia jakości nauczania oraz podwyższania statusu nauczycieli? Czy stosując presję uzyskamy lepsze wyniki pracy? Czy motywowanie nauczycieli tylko pustymi hasłami przyniesie oczekiwane rezultaty z wdrażanych reform?
1
Dania
2
Węgry
3
Norwegia
4
Grecja
5
Islandia
6
Turcja
7
Czechy
8
Niemcy
9
Holandia
10
Polska
11
Portugalia
12
Hiszpania
13
Szkocja
Tabela D4.1. Organizacja czasu pracy nauczycieli (2006)
Liczba tygodni nauczania
Liczba dni nauczania
Czas nauczania (netto) w godzinach
Czas pracy w godzinach
szkoła podstawowa
gimnazjum
szkoły średnie
szkoła podstawowa
gimnazjum
szkoły średnie
szkoła podstawowa
gimnazjum
szkoły średnie
szkoła podstawowa
gimnazjum
szkoły średnie
Australia
40
40
40
198
198
198
884
818
817
1211
1230
1230
Austria
38
38
38
180
180
180
774
607
589
a
a
a
Belgia (Flam.)
37
37
37
177
178
178
797
684
638
920
a
a
Belgia (Fr.)
37
37
37
181
181
181
724
662
603
a
a
a
Czechy
40
40
40
194
194
194
854
640
611
a
a
a
Dania
42
42
42
200
200
200
648
648
364
1306
1306
m
Anglia
38
38
38
190
190
190
a
a
a
1265
1265
1265
Finlandia
38
38
38
187
187
187
673
589
547
a
a
a
Francja
35
35
35
m
m
m
910
634
616
a
a
a
Niemcy
40
40
40
193
193
193
810
758
714
a
a
a
Grecja
40
38
38
195
185
185
751
559
544
1500
1425
1425
Węgry
37
37
37
185
185
185
777
555
555
a
a
a
Islandia
36
36
35
180
180
175
671
671
560
1650
1650
1720
Irlandia
37
33
33
183
167
167
915
735
735
1036
735
735
Włochy
38
38
38
167
167
167
735
601
601
a
a
a
Korea
37
37
37
204
204
204
802
548
552
a
a
a
Luxemburg
36
36
36
176
176
176
774
642
642
1022
890
890
Meksyk
42
42
36
200
200
172
800
1047
843
800
1167
971
Holandia
40
37
37
195
180
180
930
750
750
a
a
a
Nowa Zelandia
39
39
38
197
194
190
985
968
950
985
968
950
Norwegia
38
38
38
190
190
190
741
654
523
1300
1225
1150
Polska brak danych
m/39
m/39
m/39
m/190
m/190
m/190
m//700
m//700
m//700
m/1560
m/1560
m/1560
Portugalia
36
36
36
172
172
172
860
757
688
1260
1260
1260
Hiszpania
37
37
36
176
176
171
880
713
693
1140
1140
1140
Turcja
38
a
38
180
a
180
639
a
567
870
a
756
USA
36
36
36
180
180
180
1080
1080
1080
1332
1368
1368
OECD średnia
38
38
37
187
185
183
812
717
667
1185
1214
1159
Chile
40
40
40
192
192
192
864
864
864
1152
1152
1152
Estonia
39
39
39
175
175
175
630
630
578
1540
1540
1540
Izrael
43
42
42
183
175
175
1025
788
665
1221
945
945
Rosja
34
35
35
164
169
169
656
946
946
m
m
m
Słowenia
40
40
40
192
192
192
697
697
639
a
a
a
"m" literka ta oznacza brak dostępnych danych
W szkołach podstawowych liczba godzin przeznaczonych na nauczanie wynosi średnio 812 na rok (9 godzin więcej niż w roku 2005). Jednocześnie w Dani, Turcji oraz Estonii wynosi mniej niż 650, natomiast w USA aż 1080. Średnia liczba godzin nauczania w szkołach średnich wynosi 667, ale mieści się ona w zakresie od 364 w Danii do 1080 w USA. Jednakże Inernational Education wskazuje na błąd w obliczeniach statystycznych, występujący w ubiegłorocznym raporcie, i ten zakres może nie musi być tak szeroki jakby się mogło wydawać. Sugeruje się weryfikacje uzyskanych danych.
Z danych przedstawionych w tabeli, dotyczącej liczby godzin nauczania w roku na poszczególnych poziomach edukacyjnych, można wywnioskować, że podczas gdy w większości krajów na poziomie szkoły podstawowej liczba ta jest większa, to w Meksyku nauczyciele szkół średnich nauczają większa liczbę godzin niż nauczyciele szkół podstawowych. Również w krajach Federacji Rosyjskiej na poziomie szkoły podstawowej liczba godzin nauczania wynosi około 300 godzin mniej niż na poziomie gimnazjum i szkoły średniej.
Różne są natomiast zasady dotyczące czasu pracy nauczycieli. W większości krajów nauczyciele muszą pracować określoną liczbę godzin. W niektórych czas ten jest jedynie sprecyzowany co do liczby lekcji na tydzień, a mogą występować jedynie pewne założenia co do zakresu czasu tzw. nielekcyjnego wymaganego na jednostkę lekcyjną.
W Grecji występuje redukcja godzin lekcyjnych wraz z ilością lat pracy, ale czas pracy pozostaje ten sam.
Korea stanowi ciekawy przykład różnic w organizacji pracy nauczycieli. Nauczyciele pracują największą liczbę dni, ale mają najniższą liczbę godzin nauczania na poziomie gimnazjum oraz piątą pozycję z najniższych na poziomie szkoły średniej. Korea jako jedyny kraj wymaga, aby nauczyciele szkół podstawowych pracowali średnio więcej niż 5 dni w tygodniu.
W raporcie wskazuje się, że liczba godzin nauczania oraz wymiar tzw. nie-lekcynych obowiązków są istotnymi elementami pracy nauczyciela i mogą być związane z atrakcyjnością zawodu nauczyciela, która z kolei jest powiązana z kolejnymi/późniejszymi argumentami dotyczącymi pensji jak również zachęceniem do pracy i utrzymaniem nauczycieli w zawodzie.
Posumowanie:
Wyniki z tabeli dotyczącej ilości tygodni pracy szkoły oraz dni szkolnych wskazują, że Polska nie odstaje od innych krajów OECD i partnerskich, oraz dane są nawet wyższe od średniej OECD. Ponadto nauczyciele w Polsce mają najwyższy roczny statutowy czas pracy. Jedynie istnieją różnice, ale nie zawsze na niekorzyść polskich nauczycieli, jeżeli chodzi o czas nauczania w godzinach (praca z uczniem). Po pierwsze nie mamy zróżnicowania ilości godzin na poszczególnych etapach edukacyjnych, ale Dania, Finlandia, Islandia, Turcja, Estonia, Rosja i Słowenia wykazują mniejszą ilość godzin nawet na poziomie szkoły podstawowej niż w Polsce. Po drugie Polska jest w pierwszej dziesiątce krajów, w których na poziomie szkól średnich nauczyciele pracują największa ilość godzin lekcyjnych.
Wyniki z tabeli wskazują, że polscy nauczyciele pracują równie długo jak inni i nawet podając podstawowy czas pracy nie plasują się na najbardziej uprzywilejowanej pozycji.
Opracowała na podstawie danych OECD: Monika Kończyk
Post został pochwalony 1 raz
|
|